Thursday, September 2, 2010

Perancangan Kewangan Islam

PENGURUSAN dan perancangan adalah suatu yang amat mustahak dalam semua urusan kehidupan lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan harta atau kewangan. Kegagalan mengurus dan merancang sebenarnya seseorang itu mengurus dan merancang untuk kegagalan. Kegagalan merancang harta atau kewangan dengan bijak dikenal pasti antara punca mudahnya seseorang itu terperangkap dengan pelbagai masalah dalam kehidupan.

Pengajaran daripada ayat di atas antara lain ia menyentuh tentang persoalan perancangan di mana Allah menjelaskan bahawa dalam menguruskan kehidupan jangan bergantung kepada satu pendekatan sematamata tetapi perlulah mempelbagaikan pendekatan dan strategi. Dan setelah segala persiapan dan perancangan dilakukan maka hendaklah bertawakal kepada Allah.

Catatan Cik Lie :

Baru-baru ini Cik Lie telah berborak panjang dengan BestFriendForever Cik Lie sejak zaman degree tentang perancangan kewangan melalui YM. Setelah hampir clean n clear di brainwash, akhirnya Cik Lie faham juga apa yang dimaksudkan dengan Perancangan Kewangan. Sememangnya Cik Lie amat buta bab-bab ekonomi & kewangan ni. Alhamdulillah..berkat ketabahan BFF Cik Lie tu, atleast Cik Lie nampak kepentingannya terutamanya dari segi keperluan & kepentingan diri, ibubapa dan future family.

Pada mulanya, Cik Lie amat ragu-ragu. Oleh itu Cik Lie minta 2 pendapat sahabat Cik Lie yang boleh diketogorikan otai dalam bidang bab-bab ekonomi, kewangan & muamalat. Memang pening bila berbincang hal berkaitan ekonomi yang terpaculnya istilah kapitalis, konvensional, riba, syariah, sistem dirham, inflasi, muamalat dan sebagainya. Alhamdulillah.. berkat ketekunan mereka menerangkan satu persatu istilah & peraturan, atleast Cik Lie lebih berhati-hati. Di sini Cik Lie kongsikan pada rakan-rakan serba sedikit mengenai hal-hal yang di bincangkan (sila klik link berwarna kuning) & terima kasih diucapkan kepada : Muhammad Ariff (Qualified Financial Advisor MCIS ZURICH & info) , Aliff (Sarjana Muda Kewangan Islam, UMS) dan Shahrizal (Sarjana Ekonomi, UKM -> tak lama lagi akan menerbitkan buku bertajuk "Komoditi Utama Negara")