Wednesday, November 2, 2011

What's on your mind?

First time Cik Lie usha gambar ni kat blog favorite Cik Lie, zzuuupppp... from my mind is this video by Yuna =)




Dari dua media ni (gambar+video), Cik Lie lebih teruja untuk bercerita tentang warna. Warna bukan saja ada 12, 24 atau 36 jenis yang selalu kita jumpa dalam LUNA, STABILO, FABER CASTEL dan seumpamanya atau pun 16 juta palet warna dalam komputer. Ia lebih dari itu. Infiniti... Terpulang pada individu untuk melihat dan mengkelaskan jenis warna itu. Sama ada mereka suka atau tidak. Cita rasa manusia berbeza rite? ;)

Kat sini Cik Lie nak share sikit tentang Warna melalui perspektif Cik Lie. Kat sini takde butang 'Like' or 'Share' pun. Just mencedok sedikit quote seorang member "UnMaNaGe LiFe To MaNaGe; SoMeTiMeS LoOk iN BaD PeRsPecTiVe FoR GoOd PrOsPeCt"

Warna Persahabatan : Ada orang cakap, nak mengenali sahabat tu adalah apabila dia pernah menjadi roomate/housemate/classmate/coursemate/ dan segala mate lebih dari 3 tahun (tak tahu la kot ade kajian sahih) coz sepanjang tempoh tu kita boleh tengok true colour dia. Yelah..kawan ketawa ramai, kawan bersedih kadang-kadang tak ada. Ada juga yang berkawan dengan kita sebab ade motif dan strategi, alih-alih tikam belakang kawan. Tarak baik itu macam wooo...

Warna Perhubungan : Warna dalam perhubungan boleh diibaratkan bagaikan tone, ada yang bermula dengan terang benderang, tapi dek kerana masa & jarak, tone warna tu semakin pudar akhirnya gelap gelita. Ada juga yang bermula dengan warna basic je, at last memancar-mancar warna pelaminnya. Seronokkan =)

Warna Kehidupan : Hidup ni bukan sepanjang masa nak ada warna terang benderang 20km boleh nampak macam oren, merah dan kuning je. Tak thrill la kalau dalam warna kehidupan tu takde tompok-tompok kelabu atau hitam sikit. Baik jadi boneka kalau sepanjang masa nak happy je. Yang penting positif & never give up. Kita yang tentukan warna hidup kita. Allah uji pun sebab dia sayangkan kita =)

Warna Minda : "Kau ni tak senonoh betul la!! otak kuning!!" Nah, dengan warna pun orang boleh wakilkan otak kita. Suka hati diorang je kan. Tapi Cik Lie pernah cuba jawab 'test' kat web What Color Is Your Mind ni, dan keputusannya sangat menarik.(ngeri jugak otak warna ungu ni~~~) Korang cubalah jugak ye =)



Warna Diri : Warna diri ni lebih kurang macam warna minda jugaklah. Cuma kalau sesiapa yang rajin ikut ceramah / kelas dari pakar-pakar motivasi terutamanya Dato Fadzilah Kamsah, tentu boleh 'eksyen' konon macam ahli nujum. Tapi ingat... don't judge a book by its cover colour (sukasuki Cik Lie je~). Setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya. Nobody perfect but we can try to be the best =)

Warna Alam : Kawan-kawan pernah dengar cerita " Burung Merak Dan Burung Gagak" ?. Zaman Cik Lie masih berhingus dulu, memang agak terpengaruh jugak lah dengan cerita ni. Kesian sangat-sangat dekat gagak tu. Tiap kali jumpa merak dekat zoo, mesti marah kat merak tu =p SubhanaAllah.. salah satu cara untuk mengenal Allah adalah dengan melihat kejadian alam. Moga keimanan kita sentiasa teguh =)

Setakat ni yang Cik Lie dapat intrepetasikan dari lukisan En. Fadhli Hamdan ni. Cik Lie cuma nak share apa yang Cik Lie nampak dan moga ia membawa kebaikan kepada semua ;)
(p/s: Maaf, Cik Lie tak available kan function komen, feel free to email me @life_farhana@yahoo.com)