Thursday, August 4, 2011

Ramadhan 5

Cik Lie tak tahu macam mana nak start, but dalam fikiran berkata dan terkenang macam-macam dalam hati plak berperasaan macam-macam.. But, i think I have to say it out. Kalau asyik stuck je, mau tak tidur malam ni. If luah kat orang pun, confirm kene sekeh. Tak habis-habis... So, kat sini Cik Lie rasa the best platform coz I don't know who view my blog and read my entire entry. Tarik nafas dalam-dalam*Fuh~~*

Sebenarnya, malam ni genap 2 tahun pemergian arwah mama 'youknowwhoyouare'. Pemergian makcik bawa kesan juga pada Cik Lie even Cik Lie sepatutnya sedar everything is over.

Reverse Memory :

Mesej : Mak saya telah kembali ke rahmatullah petang tadi, innalillahiwainnailaihi rajiun..

Cik Lie cuba call, tak dijawab. Faham.. sedih dan tengah sibuk menguruskan jenazah. Baru 2 hari lepas Cik Lie melawat makcik di hospital (even terpaksa tipu bagitahu melawat kawan sakit kanser salur kencing, dan alang-alang singgah: semua kerana famili dia tak tahu pasal Cik Lie dan ini bukan masa sesuai untuk reveal). Di hospital, Cik Lie berpeluang berjumpa dan bersembang dengan famili dia. Cik Lie juga berpeluang membantu makcik bersandar dan minum walaupun kekok. Walaupun makcik tak mampu untuk bercakap, tapi pandangannya Cik Lie boleh dapat faham apa yang hendak dikata kan. Tanpa dirancang juga, Cik Lie berpeluang berbuka dan bersahur di rumahnya. Bila dapat tahu berita itu, Cik Lie terus bagitahu mak Cik Lie, mahu minta izin menziarah. Mak Cik Lie macam keberatan. "Bukan ada ikatan apa-apa lagi, lagi pun hari tu kan baru lepas tengok. InsyaAllah, semuanya selamat tu". Em..nak cakap dengan ayah memang tak berani. Hati resah. Tambah gelisah apabila 'perempuan itu' menawarkan diri menjadi wartawan tak bergaji. Cik Lie pun tak faham ape motif dia. Its ok if dia bagitahu yang dia ada bersama-sama ketika pengebumian, tapi bila setiap perkara di report tanpa di pinta, apa maknanya? Nak bagitahu, "I am the one that always with him". Hal-hal macam ni pun nak provok orang lagi? akai ada ka??

Esoknya, sepatutnya Cik Lie dah berjanji dengan kawan Cik Lie pergi ke UiTM Perak. Tapi Cik Lie tekad. Cik Lie pun tak tahu dari mana datangnya keberanian gila itu. Cik Lie bagitahu kawan Cik Lie tak jadi, then Cik Lie pergi ke stesen bas dan beli tiket pergi-balik. Pada mulanya Cik Lie nak diam-diam saje, tapi bila fikir buatnya accident ke, kene rompak ke, kene rogol ke, siapa susah?? So, Cik Lie pun call mak Cik Lie bagitahu Cik Lie nak menziarah. Mak Cik Lie hanya beristighfar dengan kedegilan anaknya. Dan Cik Lie perlu prepare menghadap ayah balik nanti yang sudah Cik Lie rasa aura bahangnya. Walaupun makcik sudah selamat dikebumikan, tapi Cik Lie tetap mahu menziarah. Paling tidak melihat sendiri 'dia'.

Alhamdulillah, cintasayang Nabilah sudi menemankan. (dalam kesibukannya menguruskan pemulangan jubah konvo). Dari KL sentral, kami ambil teksi. Berpandukan alamat pada sekeping kertas, pemandu teksi pun tak berapa sure kawasan tu. Nasib baik lah Cik Lie dapat ingat landmark macam dekat dengan mall, masjid, hospital. Kami sampai dengan selamat. Cik Lie dan Nabilah disambut oleh kakak-kakak nya. Sekilas pandang, terpancar wajah sungul dia. Sekadar bertanya hal penyakit makcik, hal pengebumian serta berkenalan serba sedikit, dalam tengah hari kami minta diri beransur pulang.

*thanks nabilah for this memorial pic*

Pada mulanya hanya mahu pulang sendiri dengan teksi. Tak mahu susahkan mereka yang bersiap-siap mahu ke kubur. Tiba-tiba ada kejadian ragut betul-betul di depan rumah. Chinese girl tu dah berdarah kepala dan mulut dek di ketuk dengan helmet. Sudahnya, 'dia' menghantar chinese girl tu ke hospital dan kakak dia menghantar kami ke KL Sentral. Di dalam kereta we have a long chat and tears. Susah nak describe keadaan tu even ini baru 1st time kami berborak dan semua yang jadi tanda tanya pada Cik Lie sudah clear. Macam-macam rasa ada waktu tu. Alhamdulillah..Cik Lie sampai dirumah dalam jam 8.30 malam dan berbuka di atas bas je. Kaki dan ketaq mahu pulang ke rumah, jantung bagai nak luruh. Sampai kat rumah, jelingan dari ayah cukup untuk menembak perasaan dan hampir seminggu juga ayah tak nak bercakap dengan Cik Lie. Nasib baik mak banyak explain dan pujuk ayah. Betul orang kata, 'matlamat tak menghalalkan cara'. Jika niat kita baik, tapi cara tak betul, tetap salah.

Tengah hari tadi sempat chat dengan seorang kakaknya

Cik Lie: Kalo tak silap, esok genap 2 tahun makcik pergi. pose ke 5 kan? Kakak: Betul.. dia dah selamat dan aman di sana. kita yang hidup ni belum tentu lagi. emm.. rasa kejap je

Ya, walaupun it's all over, tapi Cik Lie sedikit ralat kerana tak mampu tunaikan janji pada makcik. Even makcik tak cakap, macam Cik Lie katakan tadi pandangannya pada Cik Lie, Cik Lie dapat rasa 'sesuatu'. Bukan nak perasan, tapi perasaan itu memang pelik. Tapi Cik Lie akan terus sentiasa doakan 'dia' berjaya&bahagia dengan setiap pilihan dan menjaga silaturahim dengan famili makcik yang melayan Cik Lie dengan baik walaupun ada ketika Cik Lie rasa menyumbang kepada masalah yang berlaku. Maafkan Cik Lie makcik... Cik Lie sentiasa doakan roh makcik sentiasa dalam peliharaan Allah dan dalam golongan yang dikasihiNYA. Amin ya Rabbal Alamin...