Monday, February 13, 2012

In the end, it is how it end

Lately, Cik Lie takde topik nak di kongsi dalam blog ni. Adakalanya idea tu datang berdesup-desup, tapi lepas tu hilang mood, akhirnya tak teruja dah dan terlupa terus. Cuma, sekali tu Cik Lie mainkan playlist MP3 yang seperti biasa menemani ketika Cik Lie berada di atas talian, sampai pada lagu " I'll see you again", Cik Lie dapat idea untuk menulis. Sebelum tu, meh layan video ni. (Actually ade video yang lebih best, tapi terlampau kristian sangat backdrop stage nye)



Always you will be part of me
And I will forever feel your strength
When I need it most
You’re gone now, gone but not forgotten
I can’t say this to your face
But I know you hear

I’ll see you again
You never really left
I feel you walk beside me
I know I’ll see you again

Topik yang Cik Lie nak share ni adalah berkaitan K.E.H.I.L.A.N.G.A.N

Bila kita sebut pasal kehilangan, selain kehilangan dari segi material, yang paling sedih dan sakit adalah kehilangan orang yang kita sayangi & cintai. Cik Lie pernah kehilangan 3 individu yang sangat sayangkan Cik Lie pada ketika Cik Lie tak tahu nak menunjukkan kasih sayang pada mereka iaitu opah (2002), opah we (kakak opah, 2005) dan atok (2008). Cik Lie ingat lagi, waktu arwah opah meninggal, ayah Cik Lie jemput dari MRSM (seminggu lepas masuk) dan bagitahu opah dah meninggal. Cik Lie macam blur sebab minggu lepas opah ikut hantar Cik Lie masuk MRSM sekali. Sihat je.. Alih-alih tengok opah dah di pembaringan. Cuma perkara pelik yang Cik Lie dapat rasa, time opah nak balik dari hantar Cik Lie, opah peluk Cik Lie kuattt sangat. Arwah opah we pulak tinggal dengan opah sebab opah we duduk sorang je dan opah memang selalu uzur. Cik Lie pula tadika & sekolah menengah (form1-3) memang di kampung. Bab makan memang opah we yang jaga. Lepas opah meninggal, opah we balik ke rumah asalnya dan meninggal sakit tua. Sedihnya, Cik Lie tak sempat jumpa sebab sampai lambat dari UM. Orang dah siap kapan dah.. Arwah atok meninggal penyebabnya terjatuh dan seminggu lepas tu koma. Rupa-rupanya, ada darah beku di kepala yang lambat dikesan. Perkara pelik yang Cik Lie hadapi sebelum arwah atok meninggal, 2/3 hari sebelum tu, Cik Lie balik ke kampung. Atok ada bagitahu dia selalu sakit kepala. Cik Lie sempat berkata " atok nanti makan ubat, jaga kesihatan". Atok senyum je dan bagi duit belanja yang agak banyak tak seperti selalunya. Makcik pakcik dan orang kampung semua tahu Cik Lie memang amat manja dengan arwah. Semua macam takut Cik Lie tak boleh terima. Tapi yang buat Cik Lie tak faham dengan diri Cik Lie, Cik Lie tak menangis setitik pun. Ini bukan pasal tabah ke, kuat ke.. sebab memang sedih teramat, tapi tak boleh menangis macam orang lain. Sampaikan ada yang bertanya Cik Lie tak sedih ke?. Emm.. susah nak tunjukkan perasaan tu secara zahiriah. Hanya Allah yang tahu bertapa Cik Lie rindu dengan mereka. Hanya Al-Fatihah dan doa yang Cik Lie mampu amalkan seharian bagi membalas segala kasih-sayang mereka terhadap Cik Lie.


- Gambar bersama atok, opah & opah we ketika menghantar Cik Lie ke MRSM-

Satu lagi jenis kehilangan yang Cik Lie cukup terasa adalah kehilangan sifat seseorang yang rapat dengan kita. Dengan erti kata lain, mereka telah berubah. Ya, hak mereka untuk berubah mengikut keperluan & kehendak diri mereka. Tapi, adalah sesuatu yang agak kekok bila perubahan itu berlaku secara mendadak dan drastik. Contonya, dulu dia dan kita mesra, bebas bercerita apa saja, gembira lakukan apa saja bersama. Namun, mungkin berlaku sesuatu mengakibatkan kenangan itu seolah-olah hilang. Tak pernah wujud. Menghilangkan diri, diam, buat tak tahu. Ya, normal la manusia sentiasa berubah. Tapi adil ke bila segala yang bertahun-tahun dibina, hilang macam tu je. Seolah-olah kita dan dia saling tak mengenali dan masing-masing lebih selesa untuk tunggu & lihat siapa yang nak betulkan keadaan seperti sediakala. Mungkin juga Cik Lie tak punya kekuatan untuk berhadapan dengan mereka-mereka yang Cik Lie rasa telah hilang. Dan dalam keadaan seperti ini, kadang-kadang Cik Lie terpaksa pujuk diri Cik Lie dengan mengatakan "#### yang aku kenal dulu, seorang yang blablabla dah takde. #### yang sekarang ni aku tak kenal. Dah jadi orang lain. Teruskanlah hidup dengan orang-orang yang masih ko kenal". Dan secara jujurnya, Cik Lie amat merindui mereka yang telah 'hilang' itu....