Sunday, February 19, 2012

Ingatlah orang tersayang

Sejak sudah pandai bermain dengan stereng & gear, satu habit Cik Lie yang boleh di katakan 'tabiat buruk' juga ialah Cik Lie suka speeding. Cik Lie pun tak tahulah, kalau kat highway, meter tu tak mahu nye nak turun dari 110km/j. Kalau jalan kampung yang banyak corner-corner, habis tunggang terbalik sinchan & bunga atas dashboard. Untuk lebih 'behave', Cik Lie lebih suka bawa kereta yang ber cc kecik supaya kalau terlebih speeding, gegar die lain macam sikit. Dan jenuh dah mak,ayah,adik-adik dan kawan-kawan sound. Speed trap pun dah pernah kena. Tapi entahla... darah muda barangkali...

Semalam, Cik Lie dan ayah Cik Lie dalam perjalanan dari Tanjung Malim ke Kuala Kangsar melalui highway. Keadaan hujan yang agak lebat membataskan jarak pemandangan. Mungkin ketika itu, Cik Lie dalam kawasan Behrang yang mempunyai 3 line & Cik Lie saja maintain di line ke 2. Tengah dok syok borak-borak dengan ayah Cik Lie pasal perkembangan politik semasa, sekali tu Cik Lie agak terperanjat melihat kereta di depan Cik Lie agak menghimpit ke line kiri yang pada ketika itu ada kereta lain di sebelah. Belum sempat Cik Lie nak tolong hon kan, Cik Lie dengar bunyi dentuman dikanan Cik Lie. Tapi takde plak rasa hentakkan. Dan bila Cik Lie jeling pada cermin pandang belakang, alangkah terkejutnya Cik Lie melihat sebuah lori dari arah utara tayarnya sudah ke atas dan melepasi pembahagi jalan. Malah dah termasuk ke line Cik Lie. Waktu tu, yang terkeluar dari mulut Cik Lie hanyalah ucapan syukur. Bayangkan, hanya beberapa saat Cik Lie melepasi saat tu. Jika terlewat sesaat dua atau pun Cik Lie berada di line ke 3, tak tahu apalah nasib Cik Lie & ayah. Cik Lie tak boleh bayangkan keadaan kenderaan di belakang Cik Lie, mungkin ada yang turut menjadi korban. Moga di jauhkan. Cik Lie dah ayah agak tergamam, tapi kami tetap meneruskan perjalanan. Alhamdulillah... kami selamat sampai ke rumah. Kejadian ini menjadi satu pengajaran yang amat berguna pada Cik Lie dan Cik Lie juga agak fobia bila berselisih dengan lori.

Bak kata pepatah, malang tu tak berbau. Kadang-kadang, kalau kita berhati-hati pun, orang lain punye kesilapan, maka terjadi juga. Hanya pada Allah kita memohon perlindungan dan keselamatan. Di sini, Cik Lie juga nak share kan Video Adab & Sunat Ketika Bermusafir. Sangat sesuai untuk kita ketahui sebelum kita memulakan perjalanan. Moga kita boleh amalkan. Bukan susah nak buat pahala =) Cik Lie juga nak share satu wall-to-wall conversation dengan seorang keluarga angkat Cik Lie yang punya habit yang sama.

Memang terbaik nasihat incik polis kepada seorang doktor ni =p