Monday, February 7, 2011

Tiru macam saya ;)

S.T.R.E.S.S. Siapa yang tak pernah mengalami situasi ini sila angkat tangan. Owh.. Your life is nothing (merujuk pada yang mengangkat tangan). Siapa yang suka Stress ? Nobody rite... So, di sini Cik Lie share sikit tips Cik Lie menangani strees. Moga dapat membantu =)

1. Fahami punca strees : Pelik if seseorang tu boleh down or emo sukasuki je. Tentu ada 'mental shock' mana-mana tu. So, if terasa mood tak best tu, duduk diam-diam & cari puncanya. (muhasabah diri) Sometimes kita tahu puncanya, just kita ego nak admit dan jawapan penyedap hati 'takde pape, im ok'. Sedangkan itulah yang menambahkan lagi strees kita.

2. Selesaikan satu-persatu : Stress juga boleh disebabkan bebanan kerja melampau yang akhirnya kita tak tahu mana satu yang penting. Solusinya, buatlah 'TO-DO-LIST". Tak perlu beli planner/diari mahal-mahal. Cukup puas & lapang kepala dan jiwa bila tick DONE pada list task tu. Pastikan yang utama perlu didahulukan.3. Senyum & Ketawa : Cik Lie adalah seorang wanita yang amat payah untuk mengeluarkan air mata. Mungkin orang lain boleh kata Cik Lie ego dan hati kering. Tapi tahukah mereka bahawa menangis dalam hati itu lebih sakit & pedih ?? Mereka tidak tahu... Jadi, ketawa & tersenyumlah walaupun hatimu pedih kerana apabila orang lain berasa senang hati melihat senyuman dan tawa mu, pasti mereka mendoakan & berfikir yang baik-baik sahaja tentangmu. Bak falsafah seorang coursemate 'Hadapilah kehidupan dengan senyuman'. Cik Lie tambah sikit 'Hadapilah kehidupan dengan senyuman walaupun kelat' Carilah sumber-sumber yang boleh buat kamu tersenyum & ketawa seperti buat lawak separa cerdik dengan rakan-rakan atau pun layan je video-video di YouTube contohnya macam ni : Adik Faizal Tahir Yang Sengal Tapi Best =p

4. Beriadah : Bak sesetengah orang, shopping is the best therapy for stress. Sorry guys...not for me ok =) Suka hatilah korang nak cakap Cik Lie ni kedekut ke, takde duit ke, no tease ke... yang penting I am happy & u too (coz tak kacau duit korang pun). hehhhe.. Cik Lie lebih suka 'melihat alam' means Cik Lie suka tempat-tempat yang tenang & menyegarkan. Kalau zaman degree dulu, motor roomate Cik Lie yang selalu jadi mangsa bila Cik Lie akan tawaf keliling UM tu sampai pak guard pun dah angkat kening. huhuhu.. zaman master ni, Cik Lie try maintain my schedule once a week akan ke Tasik Proton untuk jogging. If housemate join skali, Cik Lie akan start lepas subuh around 7am & if Cik Lie sorang je, Cik Lie start 7.30am sebab takutlah anak dara sorang-sorang kan~ Cik Lie tak suka pergi petang sebab akan sesak dengan student UPSI yang kononnye 'beriadah' secara berpasangan. Huh... (tak suka ke..jeles ni.. =p)
5.Luahkan : Ingat..kita hidup ni bukanlah berseorangan.. Kita ada keluarga, kawan-kawan & masyarakat disekeliling yang sayangkan kita selagi kita sayangkan diri & mereka juga. Alhamdulillah..Cik Lie dikelilingi mereka-mereka yang Cik Lie anggap bagaikan angel yang sentiasa bersama Cik Lie susah & senang dan sentiasa bertabah dengan kerenah Cik Lie. Luahkan pada yang kita percayai. Cik Lie percaya, kita bukan mahu mereka selesaikan masalah kita. Kita hanya mahu mereka menjadi pendengar yang baik. Cik Lie juga pernah luahkan masalah Cik Lie pada seorang kaunselor di sekolah tempat Cik Lie mengajar dulu berkenaan masalah perhubungan. Alhamdulillah...berhasil untuk ketika itu. Cik Lie juga selalu berkongsi rasa dengan mak Cik Lie. Kadang-kadang beliau tak faham & tak kenal pun siapa yang Cik Lie bebelkan. Tapi sudah cukup untuk Cik Lie rasa lega. Kadang-kadang kita memerlukan orang yang lebih berumur & berpengalaman untuk memberikan pandangan & nasihat. Cik Lie jenis yang boleh terima nasihat, tapi biarlah secara berhemah bukannya arahan. Blog , diari dan laman sosial juga boleh dijadikan medium untuk meluahkan perasaan tapi janganlah sampai keterlaluan. Maruah orang lain juga harus dijaga.

6. Positif pada diri dan orang lain : Kita mesti berusaha mengumpulkan aura positif sentiasa dikeliling kita. Oleh itu, sentiasalah didalam persekitaran positif, bersama dengan orang-orang yang positif, lakukan gaya hidup yang positif dan yang penting berfikiran positif. Contohnya, pabila Cik Lie stress dengan study, Cik Lie akan ubah tempat study seperti di library atau fakulti (sambil cuci mata : Cik Lie suka tengok orang yang berwajah bijak+baik), bersama dengan orang-orang yang sentiasa cool & happy go lucky, dengar lagu-lagu yang rancak & punyai mesej yang ade unsur motivasi & sentiasa fikir everything will be fine. Untuk positif dengan orang lain, contohnya begini : dalam keadaan diri Cik Lie yang serabut, tiba-tiba seorang rakan meluahkan masalahnya. Jangan tolak & tidak endahkannya. Berikan sedikit ruang dan waktu padanya. Macam Cik Lie katakan sebelum ni, kita hanya perlukan seseorang yang dapat menjadi pendengar yang baik sahaja. Kadangkala respond kita yang ringkas cukup bermakna dan dapat mempositifkan orang lain. Tak perlu berhujah & ceramah berjela-jela hingga keluar segala hadis bagai. Tentu kita gembira apabila orang lain gembira dengan kita rite ? =) Cik Lie juga suka baca sesuatu yang memberi motivasi secara spontan contohnya artikel di sini : Sebutir Mutiara Seindah Wanita

6. D.U.I.T : Doa, Usaha, Istiqamah, Tawakal . Tangkal yang diberi oleh seorang sahabat yang sangat bermakna. Sebik-baik pergantungan hanyalah pada Allah. Sentiasa bersangka baik denganNYA dan memohon diberikan petunjuk dan kekuatan. Selain itu, amalkan jugalah doa ini, moga kita sama-sama sentiasa dalam rahmat & redhaNYA.
7. Saling memaafkan : Jika kamu stress sesama manusia, mohonlah maaf daripadanya dan maafkanlah dirinya. Ya, mudah untuk dituturkan tapi sukar untuk dilaksanakan. Jika diri kamu masih tidak dapat memaafkannya, pujuklah hati kamu untuk mendoakan yang terbaik untuk dirinya dan jika dia masih tidak dapat memaafkan kamu, biarlah dia dengan pilihan hidup yang dia pilih & sentiasa doakan moga hatinya lembut untuk menerima maf kamu & hubungan kamu kembali pulih.

8. Makan/minum sesuatu yang boleh membuatkan rasa gembira : Sesetengah orang, bila stress dia akan makan dan makan lagi. Cik Lie tak boleh macam tu. Tapi ade satu minuman ni yang Cik Lie akui la memang akan mengembalikan mood Cik Lie pada warna hijau. Hasil borak-borak dengan teman-teman doktor, disarankan Cik Lie kurangkan pengambilan minuman tu sebab kemungkinan kandungan cafeinnya yang tinggi akan memudaratkan Cik Lie untuk jangka masa panjang. InsyaAllah, Cik Lie sedang mencuba =)

9. Selesaikan : Stress itu berpunca dari masalah. Oleh itu jangan terlalu fokus pada punca masalah dan saling menyalahkan, tetapi fokuslah pada penyelesaiannya. Jika keadaan masih tegang, berilah masa dan ruang pada diri dan juga pihak lain yang bermasalah dengan kita. Berterus terang tetapi sopan. Jangan guna bahasa kiasan. Tidak semua orang faham apa yang kita fikirkan. Selesaikan secara matang.

10. Rehat : Last option yang Cik Lie akan buat jika terlampau stress ialah TIDUR. Pernah suatu ketika Cik Lie mengalami stress yang agak teruk. Boleh dikatakan tiap-tiap malam tidur dalam keadaan sakit hati & sedih. Kadang-kadang terbawa-bawa ke dalam mimpi yang menjadikan tidur itu juga sesuatu yang memenatkan. So, tidurlah semahu-mahunya selagi tak tertinggal solat & mengganggu tugasan serta menyusahkan orang lain sehingga semua perasaan stress tu hilang dengan sendirinya.

Sebagai penutup, sekadar memetik penasihat Cik Lie yang hanya bebelan dia sahaja yang mampu buat Cik Lie terima : Life is easy if you can connect with everything. In life, one part is sadness, only a part. If it effects your whole life, you are useless & hopeless